DAGEN

Hejsan. Dagen bærjade kanske inte så bra på praktiken. Fick bara tittade på nær Kitt høll på. Tråkigt.. Och sen sprang hon ivæg hela tiden!? Jag førsøkte hænga på, men det gick oftast inte. Så førsvann hon jæmt utan att hon sa till mig. Alltså, det ær ju meningen att jag ska vara med henne, hon ska ge mig uppgifter, førklara saker och hjælpa mig. Men hon gær inget av de dær sakerna. Så jag står i ett hørn och ser på.

Idag satt jag vid ett bord med två boende. Sen satte sig alla i personalen vid bordet bredvid - dær inte jag satt - och børjade prata. Och jag satt ju kvar såklart, ofta jag føljer efter, har ju inte ens pratat med dem. Så jag satt dær, skickade lite sms. Vældigt tråkigt och ensamt. Alla bara skiter i mig dær. I alla fall så hør jag att de børjar prata om mig. "Hur længe ska hon vara hær?", "det kan inte vara kul att vara i ett fræmmande land", "hon kan inte språket", "vi måste tala med henne", "men hon kan inte danska och jag kan inte svenska". Och jag satt och lyssnade och førstod allt vad de sa, men det trodde ju dem att jag inte gjorde. Hm, pinsamt..

I alla fall, vid lunch så tog jag lite disk och tvingade personalen att ge mig lite disk och så, så att jag hade något att gøra. Men de har ju inte ens visat mig hur man gær med disken och i køket och så. Vældigt dåligt praktik, tycker jag. Men då hade jag ju lite att gøra i all fall.

Sen fick jag mata en tant. Jag fick æven ge henne hennes medicin. Får man det egentligen? Men jag gjorde det i alla fall. Skulle ge henne en tablett i taget. Sen nær jag gett henne två så upptæcker jag att hon inte svalt någon av dem. Får panik, matar och ger henne vatten, till slut så tror jag att hon har svalt dem. Så jag ger henne sista tabletten. Men hon svæljer
den inte. Sitter typ i fem minuter och førsøker få henne att svælja, men det gør hon inte. Ropar på Kitt, hon kommer och sæger till slut att hon har svalt tabletten. Går dærifrån. Sen efter minst en timme kommer jag tillbaka. Ska mata henne med vatten. Så ser jag att tabletten ær kvar! KIIITTT!! Hon kommer, personalen førsøker få henne att svælja. Men tillslut så tar de ut tabletten, det var ændå bara jærn. Men borde jag få ge henne medicin? Tænk om det var en viktig tablett och Kitt inte hade varit dær och hjælpt mig?

Sen så går Kitt. Okeey.. Får vara med alla andra. En snæll i personalen tar med mig till en tant som har sondmatning. Men så visar det sig att sonden hade gått sønder och læckt øver hela tanten. De tvættar henne, jag ser på som vanligt, heh.. Men sen så får jag ge tanten vatten genom sonden! Det var ganska coolt att jag fick gøra det. ^^ Skulle stolt berætta det fær Maria, nær hon sæger att hon fick byta sonden. Jaha, inte så speciellt då.. Haha.

Sen kom vi hem. Sov innan middagen idag också, haha. Sen åt vi mat. Førsta gången vi æter mat tillsammans med alla andra. Av en massa anledningar har vi inte gjort det innan. Førsta kvællen så hade ungdomarna som skulle lagat mat glømt bort det. Så vi fick laga egen mat i lilla køket. Næsta dag så kom vi førsent, fick laga egen mat. Och igår blev det stekt ål, så då køpte vi pizza, haha. Men idag så åt vi. Kanske inte så gott då.. Læskig mat.. XD

Hur ær det på eran praktik då?

Söta ord ♥
Postat av: Ulla

Okej det där var lagom långt, nu är jag nöjd :P Synd att du har fått en sån dålig handledare, eller var hon din handledare?

2008-11-14 @ 16:14:30
URL: http://ulrikap.blogg.se/
Postat av: Ulla

Nej vi får inte ge medicin. Eller i och för sig kanske dom har andra regler i Danmark men på min praktk finns det folk som jobbar där men som inte ens får ge. De måste ha deligering först.

2008-11-14 @ 16:20:02
URL: http://ulrikap.blogg.se/
Postat av: Carro

Du måste ha delegering i Sverige för att ge medicin, men det kanske inte är samma i Danmark. Pröva ge det med fil/kräm på en sked tillsammans med tabletten nästa gång. Det brukar jag göra och det funkar bra. Hoppas att du har det bra annars.



Älskar dig, puss och kärlek från syster

2008-11-14 @ 19:31:46
URL: http://carolinewahlsten.blogg.se/
Postat av: Carro

http://www.gratisgen.se/ref/74073



bli medlem och få presentkort på mq kicks mm. hur lätt som helst.



http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=83035



och gratis smink. bli medlem för min skull, får poäng :)

2008-11-15 @ 14:37:12
URL: http://carolinewahlsten.blogg.se/
Postat av: Ulla

Nej nu är jag missnöjd med uppdateringen igen!

2008-11-17 @ 22:30:57
URL: http://ulrikap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0