FÅ HUNDEN ATT GÅ FOT

Jag har kämpat med att få min hund att gå fot i några år nu (jaa, han är tre år), men han är helt omöjlig! Han är så dum. Nej, fel av mig, han spelar dum! Han kollar på mig och försöker se ut som att han inte förstår vad jag vill, men han vet det mycket väl! Men den senaste veckan har jag testat några varianter, några bättre än andra;

"BACKA"
Så fort Chicko ens sätter sin nos framför mitt ben så stannar jag och tvingar honom att backa. Det mesta är negativt. Man blir väldigt hes av att skrika backa varannan sekund. Det tog typ en timme för mig att komma tio meter, måste ju stanna varje meter typ. Och han går ju inte fot! Han spelar bara dum och fortsätter att tävla om vem som ska gå först. Dumma hund. Så den tekniken höll ju inte länge..

"MUSIK"

I den hör tekniken så spelar jag musik när jag går ut med honom på mobilen. Så fort han går om mig så trycker jag upp mobilen i örat på honom. Nej, inte upp i örat, men nära. Han hoppar ju bakåt innan jag ens hunnit dit. Så jag går bara och spelar musiken på mobilen och håller den i handen. Men dumma hunden byter ju vara sida och går så långt bort som möjligt. Plus att det blir ganska pinsamt att gå och spela musik på sin mobil, många som går förbi en ju. Så jag stänger ju alltid av den när det kommer mötande folk, ganska ofta alltså. Inte heller så lyckat då, för då passar den j-veln på!

"VANTE"
Det här är ungefär samma teknik som 'musik', men jag använder mig av en vante istället. Jag slår den mot mitt ben så att Chicko vet att han inte ska gå förbi. Och gör han det ändå, så slår jag honom på nosen. Men tror ni inte att hunden går så lågt han kan och typ kryper förbi mig!? Så jag får typ börja mig jättelågt. Och Chicko har börjat gå som en egyptie. Går och nickar med huvut i samma takt som vanten, så att han varannan sekund har nosen framför mig.

Jaa, ingen är så lyckad teknik, men jag använder mig av en blandning av 'backa' och 'vante'. Han går någolunda bra nu iaf. Men det är ett ständigt krig mellan oss!


(Det kanske låter som att jag är jättetaskigt som använder mig av musik och vanten, men jag slår ju inte hårt! Han tar absolut inte skada av det. Bara lite löst på nosen där han är som känsligast. ;))

Söta ord ♥
Postat av: Johanna

ja du kämpa på:D

2008-12-11 @ 14:21:45
Postat av: Johanna

ja du kämpa på:D

2008-12-11 @ 14:22:02
Postat av: Ulla

Haha, han är riktigt smart den jäkeln

2008-12-11 @ 17:08:40
URL: http://ulrikap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0